CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, August 14, 2010

Campur-campur story bulan ramadhan :)

Hmmm… harini dah masuk hari ke-4 umat Islam berpuasa. Rasa sekejap je kan, nanti masuk seminggu pulak… Pantas sungguh masa berlalu.


Anak bujang saya si Danish Irfan, setakat ni berjaya berpuasa utk separuh hari pd 2 hari pertama shj. Hari ketiga saya kejut dia bgn sahur, tp liat sangat nak bangun, padahal mlm seblm tu dia pesan pd saya suh kejut dia bgn… Hmmm… time tu saya pun dah terlambat nak bersahur, so saya biar je lah. Lagipun dia sekolah, takut kat sekolah nanti kawan2 dia makan, dia pun nak makan jugak. Takpelah, saya pun x nak paksa dia sgt, takut nanti dia rasa x seronok pulak kan, tambah pulak semlm dia demam, ptg dah ok tp bila mlm panas badan dia dtg lagi. So, bg dia makan ubat. Pagi ni dah ok lah, ikut ayah dia hantar saya gi keja tadi.

Hmmm… Harini, time sahur tadi pun saya terlambat bangun. Gara-gara tgk TV sampai tgh malam la nih. Cerita Volcano kat TV3, padahal dah penah tgk citer tu dulu… tetap nak tgk gak.. huhuhu…
So, saya x sempat nak kejut Danish bangun. Pagi tadi dia tanya saya “nape mommy x kejut Danish bgn”. Saya kata “mommy bgn lambat, tak sempat nak kejut Danish”
Masa hantar saya gi keja tadi dia baring je dlm keta, maybe tak sedap badan lagi gaknya. Tapi bila saya rasa kepalanya x panas. Takpelah, ayahnya ada kat umah, x kerja.. biar ayahnya yg monitor.

Anak bujang saya Muhammad Danish Irfan
Gambar ni dah lame, time kiteorg gi bercuti kt KL aritu :)

Sepanjang 3 hari berpuasa ni, sekali pun saya belum jejakkan kaki ke bazaar… hehehe… mintak2 dpt bertahan sampai hujung puasa. Kalu macam tahun lepas, ayah saya sakit & terlantar kat hospital sbb undergo chemotherapy treatment. Time tu mmg belum ada pembantu kat rumah. Kitaorg mmg x sempat nak masak2, so beli kat bazaar je lah. Lepas berbuka, pegi tgk ayah saya kat HSA pulak. Kalu HSI mmg dekat je ngan rumah, 15min dah sampai.. Ni kat HSA sana, mmg jauh lah. Tapi ada masa yg ayah saya kata x yah datang, sbb dia pun paham. Balik kerja penat, pastu nak berbuka lagi, pastu nak pegi tgk dia kat hospital lagi. Mmg rasa cam rushing sangat la time tu. Mak saya pun mmg lepak, x cukup rehat masa ayah saya ulang-alik hospital.

Alhamdulillah, sekarang ayah saya dah sihat sikit lah. Dia dah x nak buat chemo lagi, sbb dia x nak sakit. Setiap kali lepas buat chemo mesti ayah saya kena duduk spital 6-7 hari. Mmg dia x larat lah. So, dia amek alternative berubat cara tradisional and sekarang dia dah sihat sket dr dulu. Doktor suruh dia check camane cancer dia tu, tp dia xnak. Dia x nak ambik tahu katanya. Hmmm… setakat ni saya tgk ayah saya tu ok byk kalu nak dibandingkan dgn tahun lepas & dua tahun yg lepas… Alhamdulillah sangat2… 

Berbalik citer pasal pegi bazaar tadi kan, sbnrnya bukan la saya x teringin nak pegi bazaar tu. Mmg teringin, tp takut nanti saya “terbeli” yg bukan2. huhuhu…

Dlm byk2 bazar kat JB ni, saya cuma nak pegi yg dekat kg. melayu je. Sbb kat situ ada org jual nasi kerabu yg sgt sedap. Kalu nak beli mmg kena selit2 kat celah org ramai tu, kalu nak tunggu giliran, alamatnya sampai lauk dia habis pun x dapat beli.. hehehe.. anda boleh bayangkan la betapa sedapnya nasi kerabu yg org tu jual, bukan org johor yg menjual tu… org Kelantan, so no wonder la nasi kerabu dia sedap sgt kan 

Menu time bulan puasa ni yg paling saya suka ayam percik. Dulu kat bazaar kg melayu tu ada jual ayam percik yg sedap, tp thn lepas saya pegi gerainya dah xde. Maybe dah tak jual kat situ la agaknya. Setakat ni saya belum beli lagi makanan kegemaran saya tu.. Hmmm.. nanti2 pun xpe, puasa kan sebln… ada byk masa lagi.

*pics from google
Ayam percik favourite saya tiap kali bulan ramadhan :)

0 comments: