CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, July 15, 2010

Anda shop online tak?

Anda suka shopping online? Saya rasa mesti ramai yg selalu shop online kan…

Saya ni termasuklah dlm kategori org yg selalu membeli-belah di alam maya…
Selalunya beli baju utk anak2, x pun tudung, x pun shawl…
Bebaru ni pencuci muka pun saya beli online, jamu pun sama.. hahaha…

Kadang2 harga barang2 online memang x masuk akal, tp sbb dah berkenan maka pejam je lah mata utk beli… Tapi pada saya lah kan, kalau beli supplement atau facial set mmg murah kalu kita beli online. So, jimat duit kat situ…

Sebenarnya bukan nak citer pasal harga barang2 yg jual online, mungkin isu barang mahal online ni dah basi, dah x tau nak cakap camane. Pada saya, kalu kita rasa barangnya mahal, jgn beli. Senang je. Cuma apa yg membuatkan saya agak kesal sket dengan sikap peniaga yg mana pada saya agak kurang ambik perhatian lepas kita bayar harga barang yg kita order tu.

Lately saya tgk, most peniaga online (saya tak kata semua) macam bagi alasan x munasabah lepas kita bayar barangan yg kita nak beli tu. Ok, untuk mudah difahami saya bagi satu scenario.

Anda blog hop dari satu shop blog ke shop blog yg lain, then ternampak barang yg anda suka dan terus nak beli. Lepas isi form and submit order, paling cepat tuan punya blog tu akan reply dlm masa 15 min – 30min, paling lambat pula maybe dlm sehari atau dua. Tapi yg saya nak cerita ni situasi yg mana tokey blog bg reply email dgn pantas lepas kita isi order form.

Ok, tokey dah reply email order. Dlm email, tokey blog tu advise berapa banyak anda kena bayar, cara payment & validity time utk membuat pembayaran, maka anda yg excited nak membeli ni terus buat bayaran dgn TT duit ke dalam a/c tokey blog tu dan dengan semangat reply email tokey tersebut dan paste kan transaction details, dengan harapan anda akan terima balasan email yg pantas dr si tokey blog itu sebagaimana dia reply order form time anda nak order barang.

Tapi malangnya, email yg ditunggu2 utk mengesahkan payment diterima oleh tokey tak kunjung tiba kat inbox anda. Anda tunggu sejam… dua jam… tiga jam… 4 jam… tp still x terima jugak acknowledge payment email dr si tokey. Anda pun mulalah risau & forward sekali lagi transaction payment pada si tokey dan dlm email tu anda mention begini:
“saya dah buat payment, tapi kenapa masih belum ada jawapan dari pihak tuan. Sila lihat bukti bayaran di bawah utk rujukan anda dan reply email saya berkenaan status penghantaran barang tersebut seberapa segera”

Tak cukup dgn forward email, anda SMS lagi pada si tokey dan tanya samada dah cek email atau belum.
Selang beberapa minit lepas tu barulah anda terima email dari si tokey, emailnya bunyi lebih kurang camni:
“hai, sori lambat reply. Saya sedang bekerja jadik x sempat nak cek email selalu sgt. Payment received, esok saya poskan barang awak ye. TQ”

Tak ke anda rasa cam nak hempuk tokey tu?
Tak ke anda rasa cam nak bagi selapanbelasduapuluhtiga kali tamparan kepada beliau?
Tak ke anda rasa cam nak tolak beliau dari bangunan 13 tingkat?
Ooooooooo… time reply order form ada pulak masa nak cek email yek, time cek email org dah buat payment dan2 tu jugak la kata bz. Kalau betul kata bz, email order form tu reply la time malam2, time dah balik rumah, time dah x keja... kenapa mesti time nak reply email acknowledge payment tu boleh kata bz...

Saya bukan sekali je terkena camnih, infact dah banyak kali… dan bukan dgn org yg sama… peniaganya lain2… Ni belum lagi citer pasal tokey lupa hantar barang, duit nak cepat tp hantar barang lambat… Haihhh… ni lah risiko2 yg perlu kita hadap kalu kita beli barang online. Kita sebagai pembeli ni mmg kena bersabar byk2… tapi sebab saya rasa cukup x puas hati bila ramai sgt peniaga lately buat camnih maka saya kena luahkan jugak.
Saya bukan nak kondem org2 yg jual online nih, sbb saya sendiri pun peniaga online, tapi saya mmg tidak akan bersikap spt itu utk customer2 saya… bukanlah saya nak kata yg saya ni bagus sgt, tp kita sendiri fikirlah apa perasaan kita kalu kita jadik pembeli & penjualnya bersikap camtu. Mesti kita x suka kan. So, vice versa lah.

Sekali lagi saya nak bg tau, bukan semua peniaga online bersikap sedemikian, ada jugak tokey2 yg bagi servis tip top. Pada peniaga2 ni mmg akan menerima pembelian seterusnya dari saya… saya suka tokey yg cepat bg respond pada apa2 jugak permintaan pembeli.

So, kepada semua peniaga online (peringatan ini termasuk utk diri saya juga), respond anda kepada pembeli selepas pembayaran dilakukan amatlah penting. Ini utk menjaga nama baik anda dan juga imej kita sebagai peniaga online. Jgn disebabkan nila setitik, rosak susu sebelanga.