CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, September 15, 2011

Jangan jadi org bongkak yg merendahkan org lain!

Sebenarnya ada one of my ex-office mate telah mengeluarkan kata-kata yg agak laser di FB sebentar tadi.
Niat saya yg sekadar berbasa-basi bertanyakan tempat kerja barunya telah bertukar menjadi perang komen di Wall FB kawan tersebut.


Sebab tu ada peribahasa kata, "kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa" tapi terma tu dah boleh diaplikasikan bukan setakat di mulut, malah di tangan dah otak pun boleh juga. Al-maklum zaman serba serbi di hujung jari sekarang, mana guna mulut je, tangan pun turut serta jadi wakil mulut.


Alkisah saya cuma bertanyakan sikit je, komen saya kpd si kawan "lepas 2 years nnt lompat kerja lain lagi ke?" 
Kemudian komen yg agak pedas dibalas beliau "It depends... Selagi boleh and ada market.... Daripada dok setempat x maju2".
Kata-kata sebegitu seolah-olah ditujukan kepada saya yg dah bekerja di tempat yg sama utk 9thn ++, kalau anda jadi saya, mesti rasa bengang. Maka, timbul rasa tak puas hati dalam diri, hati saya berkata, "Eh, suka suki dia je nak sound orang"
Maka saya pun mengeposkan sedas ayat yg boleh saya kategorikan sebagai pedas utk membalas komen kawan itu.
Berbunyi begini, "amboi ayat.... bukan masalah duk setempat x maju2, tp kalu apply keja then org tgk resume mesti org wondering "apesal dia ni every 2 years je tukar keja, ada masalah ke hape budak ni?" 
imej tu beb, imej... tapi kan, kalu every 2 years tukar keja then dpt beli umah banglo sejibik, keta mewah berbijik2 takpelah... kalu takat duk gitu je, tak yah lah... hahaha"
Mungkin si kawan tu tak puas hati dengan komen saya, maka dibalas komen saya dengan berkata begini,
"Hahaha..... Ayat ngko pon boleh tahan.... Meh kita compare payslip.. Tgk berbaloi le tak... Hahhah.... Apa yg penting kepuasan diri and keje... Dari asyik komplen tmpt keje tak best lah... Politik lah.... Hehehe"
Tak cukup dengan tu, dia tambah ini pulak,
"Berenti masuk balik yg tak tahan tu...hehheye.... lebih baik ketuk tin yg penuh walaupun bunyinya perlahan... Dari mengetuk tin yg kosong... Hhehehe.... Peace"


Wah... wah... wah... Bila ungkit cerita saya berhenti dari kerja & join company ni semula, mmg buat saya mendidih jugak lah. Jadi saya susun ayat baik punya utk balas komen kawan tersebut.
"ok, nak compare payslip wat pe der, wa tau lu mmg dpt lebih, dah every 2 year lompat keja sana sini, mana x lebih kan, biar tmpt keja x best, biar diaorg byk politik, tp hati senang kerja dgn kawan2 yg best
takpelah dpt increment takat tu, x kisah la management pilih kulit, yg penting hati senang kerja sini
PURCHASING x kena kacau teruk, sbb tu staff dia still loyal kat sini"
Di sambung lagi dengan ini,

"beb, berenti masuk balik tu atas sebab dipanggil, and not because of me yg beriya2 nak keja semula kat sini
why dipanggil balik? sbb org tau keja kita camane, daripada kita kluar, lepas tu org duk kutuk "eh, mamat tu berenti keja dulu byk keje dia terbengkalai, dah aku yg kena settle"
buat ape kan. lu ketuk la tin penuh, asal lu bahagia
wa x kisah kena ketuk tin kosong, asal wa tak melompat keja sana sini every 2 year PEACE!!!"


Masa ni mmg saya rasa muka dah panas je. 
Then komen dr si kawan tu masuk lagi, tapi kali ni dah agak slow down,
"Wah.... Ayat pasrah she... Heyeye... That is life sis... We usually are not sarisfied with what we already have... Some like me take the aggresive approach... Some just flow with the wind... Some buat donno je... What's important is our own happiness..... Who cares what other thinks... "


Saya masih tak berpuas hati, maka saya reply lagi

"ayat pasrah ke? oh tidak, itu bukan pasrah, itu namanya redha, pasrah & redha terma yg berbeza makna
pasrah umpama kita TERPAKSA bersyukur dgn apa yg kita ada, which is not right
redha is kita IKHLAS and bersyukur dengan apa yg kita dapat or ada.
kalau kita tak redha dengan rezeki yg kita dapat, tak berkat la hidup kita.
but for me, utk tukar-tukar kerja every 2 years is not a good image to portray ourselves 
just my 2cents opinion, lain org lain pendapatnya"


And after that, terus si kawan tu senyap, tak reply apa-apa lagi. Saya cuba reply komen melalui email sekali lagi, tapi amat memeranjatkan bila saya mendapat notification berbunyi "Kiriman atau objek yang anda memberi komen telah dipadam  oleh pemiliknya dan tidak boleh dikomen lagi."
Si kawan tu dah delete komen-komen tadi. Apakah maknanya? Dia malu? Bengang? Or rasa tercabar ke?


Sebab tu beringat la wahai kawan-kawan. TOLONG la berfikir dahulu sebelum anda mengepos sesuatu dia FB, Twitter atau di mana-mana sahaja laman sosial. Sebab bila kita post, tak sama dgn nada org baca. Kalau kita bercakap berdepan, mungkin kedengaran seperti bergurau. Tapi bila kita berkomunikasi melalui internet, tiada bunyi, tona org baca berbeza-beza. Daripada kita berbaik-baik, mungkin hubungan akan menjadi renggang.


Janganlah kita menjadi org yg bongkak dan berbangga dengan apa yg kita ada, bak kata-kata yg saya ambil dari Twitter Sham Kamikaze pg tadi "Nama,pangkat dan harta semua tiada guna di akhirat kelak,melainkan amalan kita belaka. Mari kita tukarkan prioriti kita mulai sekarang untuk menjadi HAMBA Allah,bukan hamba dunia"



0 comments: