CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, September 9, 2011

9 September 2011 - Mia turns 3 today!

Harini 9 September 2011. 3 tahun lepas, pada tarikh ni dan pada ketika saya menaip entry ini merupakan hari saya sedang bergelut dengan sakit nak bersalinkan anak dara saya. Saya nak cerita sikit experience masa bersalinkan Nur Damia Raihanah ni.

Masuk labour room dari jam 11.00 malam, sampai ke pagi pun dia tetap tak keluar jugak. Rasa nak meneran datang, tapi nurse kata jangan teran dulu sbb jalan belum bukak habis. Bayangkan dari 11 malam sampai ke 5 pagi rasa nak meneran tu sentiasa datang. Mungkin sebab nurse kesian agaknya tgk saya mengerang macam hape kan, dia bagi saya guna gas apa tah yg utk kurangkan rasa sakit tu, saya pun dah tak ingat. Lepas sedut gas tu rasa “high” macam lalok pun ada. Dapat la saya terlelap dalam setengah jam. Tapi bila contraction datang, terus segar balik la biji mata saya ni kan. Tapi saya dah tau nak buat apa, saya sedut lagi gas tu. Lalok semula. HeheheSaya siap cakap dengan doctor suruh operate je sbb dah tak tahan sangat sakitnya. Tapi saya kena marah pulak dengan doctor, hahaha.

Last-last, bila doctor pakar buat grand round pukul 8.30am, dia suruh c-sect sebab weak progress ke low progress, saya pun dah lupa terms yg digunakan. Oh, alangkah leganya hati saya bila doctor cakap c-sect. Sementara nak menunggu masuk ke Operation Theater, saya kena bertahan dalam sejam lebih sblm katil saya ditolak ke OT. Bila nurse dah datang dalam 2-3 org utk prepare saya masuk ke OT room, hati saya bertambah-tamabh lega. Then ada a few practical student nurse yg datang temankan saya. Masa tu contraction dah kurang sikit, jadi tak la saya terjerit-jerit tahan sakit. Tapi time contraction datang tu, kebetulan ada sorang student tgh pegang tangan saya, jadi saya pun apa lagi, kuat la genggam tangan dia nak menahankan sakit. Then nurse datang utk tolak saya ke OT room. Sampai je sana, terasa sejuk macam masuk dalam peti ais. Punya la sejuk temperature dlm bilik tu. Oh ya, ini bukan kali pertama saya melahirkan secara c-sect. Anak pertama dulu pun kaedah yg sama. Masalahnya pun sama, low progress. Saya mmg tak berpeluang utk merasa melahirkan secara normal. Rezeki saya macam tu J

Pakar bius bagi injection kat tulang belakang, after 5 mins macam tu bhgn pinggang ke kaki dah rasa kebas. Alhamdulillah, hilang semua sakit contraction tadi. Lega sangat. Tapi masa doctor start potong perut, saya boleh rasa ngilu-ngilu sikit. Bukan sakit, tapi lebih kepada ngilu. But after a while hilang rasa ngilu tu. Sepanjang operation berjalan, saya mmg sedar sepenuhnya, tapi saya tak nampak apa yg doctor tu buat sebab depan saya direntangkan kain hijau. As soon as dengar je doctor cakap “tu dia, dah nampak cepat tarik”. Wah masa tu terasa berdebar jugak lah, sebab takut ada masalah, lepas tu dengar lagi doctor cakap “jaga bahu dia, takut patah time tarik”. Makin la saya kecut perut. Tapi Alhamdulillah, doctor berjaya mengeluarkan baby girl saya lebih kurang jam 11 pagi. Saya tak ingat waktu tepat baby tu keluar. After baby keluar, nurse bersihkan sikit-sikit, then dia tunjuk kat saya. Senyum sampai ke telinga la saya bila nampak baby saya sihat. Rasa nak menitik air mata.

Disebabkan saya masih belum selesai dijahit, maka saya tak dapat nak pegang baby saya yg baru lahir tu. Then after selesai pun, saya masih diletakkan di wad ISO utk doctor pantau keadaan saya. Dalam 1 jam jugak saya kat wad ISO tu. Pukul 1pm, baru katil saya ditolak ke wad bersalin. Saya rasa bersyukur sangat lepas semuanya selesai. Masa tu la baru saya nampak suami saya. Dari pagi saya mencari, rupanya dia ada presentation yg perlu dibuat. Kecik hati jugaklah, tapi nak marah pun tak guna. Yg penting semuanya dah selamat.

Begitulah serba sedikit pengalaman yg saya ingat masa melahirkan anak dara saya tu. Itu 3 tahun lepas punya cerita dan harini genap 3 tahun umur Nur Damia Raihanah. Tak ada emak dalam dunia tak nak doakan anaknya yg baik-baik. Sama jugak dengan saya. Jadi, Mommy harap Mia akan menjadi anak, adik, cucu, muslimah dan rakyat Malaysia yg berguna dan berjaya di dunia dan akhirat. Aminnnn.


1 day :)

0 comments: