CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, June 15, 2010

Penting!

Saya rasa ramai antara anda semua yg suka makan ikan keli. Saya sendiri x terkecuali, lebih2 lagi kalu yg masak goreng bercili, x pun pecel lele... mmg x pandang lauk lain la kalu ada lauk yg tu. Maybe ada antara anda yg dah tahu, tp takde salahnya saya nak share benda yg penting utk kita.

Saya dpt info dibawah ni dlm email, jadik saya copy paste semula email ni utk anda semua baca, faham & ingatkan.

Kepada peminat ikan keli.
Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal:-

Haram (Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam) ·
  1. Kepala berbentuk 'V' ·
  2. Bentuk badan mirip torpedo ·
  3. Badan berwarna hitam berkilat ·
  4. Bahagian bawah badan berwarna putih melepak ·
  5. Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning ·
  6. Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak
Halal (diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin) ·
  1. Kepala berbentuk 'U'.
  2. Bentuk badan tirus.
  3. Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat.
  4. Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu.
  5. Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan.
  6. Digoreng tidak meletup.
So, pastikan ikan keli yg anda nak beli di pasar, atau makan di gerai berada dlm keadaan spt yg disenaraikan diatas (Halal).
Mudah-mudahan kita semua terperlihara dari termakan benda haram. InsyaAllah.

2 comments:

::: ReActivate :::

::: saya pun tak terkecuali antara die-hard fan dgn ikan keli [hehehe]. mmg sedap. org pompuan opis saya panggil ikan keli ni 'anaconda' sbb kepala dia yg mcm kepala anaconda [hahaha] anyway saya dah tahu kisah makanan yg diberi kpd ikan2 nih melalui blog2 rakan yg lain.. insya-Allah kena berhati2..

::: ada sahabat saya yg saya tak penah tgk pon dia makan ikan keli walopon pd masa tuh belum lagi tersebar cerita makanan tuh.. siput sedut, kaki ayam, usus lembu, hempedu & seangkatannya etc dia tak makan.. pelik, tapi itulah individu yg betul2 jaga apa yg dimasukkan mulut adalah benda2 yg halal & 'bersih'..

::: sesetengah org kata, jiwa yg bersih datang dari benda yg 'bersih' yg dimakannya.. ;)

KELI OH KELI

jom tgk blog ikan keli....