CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, June 28, 2010

Citer cuti2 yg dah nak basi..

Hmmm… citer dah basi nih… tp tetap mau citer jugak… hahhaa..
Story pasal gi bercuti kat KL aritu la, ala takat gi KL tu pun nak citer kan, padahal smua org pun dah penah pergi KL. Ngada2 je saya ni kan… mungkin gitu la impression korang bila baca entry saya nih, tp saya x pedulik la apa org nak kata. Dah tentu2 ni blog saya, so ikut suka saya la nak citer ape pun kan. Hahaha… jgn marah no…

Sblm2 ni kan entry smua gambar2 je, so arini baru nak citer panjang sket…
Kalu dulu pergi sana boleh menumpang rumah adik, tp kali ni pegi sana x leh nak tumpang rumah sesapa, so kena la book hotel. Sebab nak tido byk hari, so carik la hotel murah2. Carik punya carik, dapat la hotel kat Wangsa Maju Seksyen 2. Rate utk standard room RM88 (plus surcharge sbb cuti sekolah). Bilik biasa je, just ada air-cond, tv, bathroom, katil queen size, tu je… Oklah kan. Lagipun dekat area hotel tu macam2 ada, kedai makan, kedai runcit, dobi, smua pun ada. Mmg sgt convenient. Then saya book hotel tu utk 3 hari.

1st day;

1st day sampai KL dah pukul 6 lebih (petang ye bukan pagi), berpandukan pengalaman saya study kat sana 10thn dulu dan jugak map yg hubby beli dekat petronas pump station, saya telah berjaya menunjuk arah kepada suami tanpa sesat yg tahapehape, setakat salah jalan tu biasalah tp xde la sampai sesat merapu2 x jumpa jalan balik… hehehe…

Sesampai kat hotel, check-in. Masa check-in, budak kat reception tu tanya “datang sini utk bercuti ke kak?”
Saya pun mengiyakan la pertanyaan budak tu sambil cakap “a’ah, nak bawak anak2 ni jalan2 kat sini sblm si abg ni naik sekolah minggu depan”
Then budak reception tu cakap “akak pegi wangsa walk la kak, kat situ macam2 ada”
Saya pun kata ok jer, lepas tanye kat mane tempat tu & camane nak tuju kiteorg terus masuk bilik. Baring2 kejap, then mandikan D&D, siapkan diaorg. Lepas maghrib keluar carik makan, time tu perut mmg dah berkeroncong lagu dangdut… huhuhu…

Berpandukan direction yg budak reception tu bagi (which she only says, jln nak ke Carrefour), saya pun tunjuk arah pada hubby. Nasib baik la jalan2 kat area Wangsa Maju tu x byk berubah, kalu x jenuh gak saya nak jadik “tourist guide” pd en. Suami… huhuh…
Berjaya sampai ke Wangsa Walk Mall tanpa sesat juga, hehehe.. kira terror jugak la saya ni kan, walau dah lama tinggalkan kawasan tu masih jugak saya pandai carik jalan.
Sampai sana, terus carik makan. Perut dah lapar tahap gaban satria perkasa hitam… huhuhu… last2 makan nasik beriani kat ape name restaurant tu, lupe pulak tapi yg saya ingat, restaurant tu betul2 kat seblh panggung wayang. Saya makan nasik beriani ayam, hubby – setia pd beriani kambing & Danish – his all time favourite nasik ayam… sedap, x rugi la makan kat situ, walau pun kena keluar duit lebih sket… hehehe… tp tu la, saya lupa ape name restaurant tu… tp kalau anda ke sane, carik la restaurant yg bebetul sblh panggung wayang… J

Habis makan, jam dah pukul 9… Kami decide utk jalan2 kat situ, besar gak kawasannya… mmg seronok utk shopping, pastu ada Celebrity Fitness Center jugak… ramai org kat gym tu, bagus betul org2 KL ni kan, bersenam utk kesihatan. Saya xde la masuk, Cuma tgk dari luar je. Ramai pengunjung kat gym tu. Maybe sbb facilities dia complete, so ramai org pergi sana… Then jalan2 lagi, tgk baju kurung cotton ready made siap beading cantik2, rasa cam nak rembat selai tp x terembat sbb anak dara saya jalan ikut kepala dia, huhuhu… susah nak suping bila dia buat perangai. Pastu takmo org dukung, nak jalan sendiri. Tp bila jalan sendiri, dia jalan ikut suka dia. Camane la saya nak memilih. Last2 ayah dia dah buring, terus ajak balik. Haihhh.. tu yg x best, hubby saya ni bila anak dia start buat perangai je, kompem dia ajak balik. Huhuhu..
So, kami bertolak balik ke hotel. Masa tu baru pukul 10pm, kalu ikut hati nak meronda2 lagi. Tapi disebabkan anak dara saya tu dah start buat perangai (dia ni ada satu pe’el, kalu ngantuk kompem dia buat perangai “baik” dia tu), so kami pun just lepak2 kat bilik je la mlm tu, tgk tv sampai kul 12 lebih pastu tertido. Sbb x biasa tido tempat lain dr bilik, so subuh tu awal lagi saya dah terjaga.

2nd day;

Pagi tu, kitaorg decide nak pergi Zoo Negara. Lepas bersiap2, dlm pukul 9 lebih gitu turun dr hotel, carik breakfast kat deret2 hotel. Kami bersarap dekat Bangi Kopitiam. Saya order nasik lemak rendang ayam, hubby pulak nasik lemak ape x ingat huhuhu, Danish nasik lemak sotong. Then order roti bakar kaya utk damia. Tapi seriously, smua pun x sedap, mahal lak tu. Rasa x berbaloi je makan kat situ… Rendang ayam dia dah rasa cam nak basi tp still boleh makan la, Cuma rasa tu ada lain sket. Sambal sotong pulak x sedap, roti bakar pun tahapehape. Ade ke dia taruk seketul butter yg keras kejung kat atas roti bakar yg dah sejuk? Abes tu camane nak sapu, ampeh betul la… mmg x puas hati la makan kat situ, tp disebabkan dah duduk situ & order, nak tak nak kena gak makan kasi abes. Huhuhu…

Lepas brekpas then off to the Zoo, sampai awal sket kan dlm kul 10 lebih gitu, so xde la panjang sgt queue nak beli tiket. Nak tgk binatang pun dah mahal tiket zoo skrg, for adult RM25 (including tmn serangga & rama2) kalu x nak masuk tmn rama2 tu RM20 utk dewasa, kanak2 pulak RM15 (including tmn rama2), RM10 excluding butterfly park. Pastu nak naik koc pun kena bayar, x ingat dah brape RM tp rasanya RM3 utk dewasa, RM2 utk kanak2. Nasib baik la Damia tu exclude dari apa2 bayaran. Jalan2 kat dlm tu, naik patah pinggang. Danish sgt excited tgh animals J, Damia plak x mo jalan, dia nak berdukung je. Pastu x mo dukung ngan ayah dia. Nasib baik saya bawak sling, xde la lenguh tangan saya nak mendukung dia. Memula dia x mo masuk dlm sling tu, tp bila saya paksa dia masuk jugak. Tapi bila dah pakai sling, sakit pinggang pulak… adehhh… Jalan2, amek gambo sket2, pastu saya dah x larat nak jalan, nak patah pinggang rasanya. Then Damia pun dah start cranky, so kami decide nak keluar, tak abes jalan pun kat dlm zoo tu. Byk binatang lagi yg kami x pergi tgk. Sbb dah x larat sgt, saya ajak hubby balik.

Plan asalnya lepas pegi zoo tu nak ke aquaria naik lrt, so dlm perjalanan nak carik lrt stesen tu si Damia dah tido, pegi LRT station kat Wangsa Maju, xde pulak parking yg available, 2x round pun still x de parking, last2 cakap ngan Danish pergi aquaria esoknya je lah sbb parking xde kosong dah nak letak keta nih. Nasib baik Danish ok jer. So kitaorg pun balik la ke hotel. Damia tido x sedar2, maybe penat sgt gaknye. Sampai kat bilik, then tukar baju, baring2 pastu tertido. Semua org kepenatan, then semuanya tido. Huhu… terjaga dlm kul 4 lebih, bangun tido perut lapar. Makan pagi jer, mana x lapar…

Then tunggu budak2 semua bangun, siap2 nak keluar makan, kiteorg makan kat Food Court Jusco Alpha Angle, dekat sgt dgn hotel tu. Saya makan Yong Tau Foo, hubby makan Nasi Goreng Kailan & Danish still with his all time favorite nasi ayam.. hehehe…
Damia x mo makan, 2 hari dia x mo makan. Saya risau jugak sbb selalunya dia makan, maybe sbb x biasa kat tmpt org kot, tp nasib baik dia still mintak susu. So, dia minum susu je la. Makan pun takat main2 je.
Lepas makan, jalan2 kat alpha angle. Damia sgt behave time nih, so amek kesempatan utk suping sket2. Kebetulan Jusco buat sale utk Polo brand nye bebaju, so belikan Danish baju utk raya. 50 to 70%, sape tak mau rembat kan… hehehe… Beli t-shirt utk Danish 2 helai (50%) and bermuda jeans selai (70%), then utk Damia selai t-shirt berkolar utk dia & ayahnya amek selai round neck shirt… utk saya? Xde ape2 yg berkenan di mata tatkala itu. Huhuhuhu… Masuk jusco pulak, round2 situ saya amek la selai longsleeve shirt yg sgt murah RM15 je… hehehe.. by that time damia dah start nak cranky, so cepat2 bayar and kiteorg terus balik. Sampai hotel dlm kul 10 lebih gitu..
Bila sampai bilik, try kan baju Danish & Damia… kemain excited si Damia… hehehe… hilang terus ngantuknya… after a while, siapkan budak2 tu utk tido, then lepas susu memasing pun belayar.. hehehe…

to be continued...

2 comments:

ReActivate

::: salam eryne.. dah upload gambar, upload citer plak yee.. [hehehe] sonok baca kisah eryne sekeluarga pi jalan2 sekitar area rumah saya tuh [huhuhu] byk bloggers saya kenali tinggal kat situ & kawasan sekitarnya.. senangkan bila hotel dekat jer dgn tmpt yg nak kita lawati.. wangsa walk baru jer bukak, hari minggu & waktu malam parking mmg susah sikit sbb complex tuh takde parking bawah tanah. fitness celebrity tuh mmg best, kalo jadi ahli kita boleh ajak 1 person dlm tmpoh 7 hari selama percuma. tapi sblm tuh kena 'ceramah' sikit dgn peg. marketing dia, biasalah nak promo. bayaran bulanan pon murah jer. nama jer branded, tapi murah, byk facilities esp. treadmills & ada jugak utk caretaker utk kanak2 kecil. saya jarang makan situ, jadi tak perasan restoran nasi beriyani sebelah cinema tuh.

::: zoo pon bukan ada apa pon, kalo nak bercintan mcm citer masam2 manis tuh, oklaa [huhu] tapi mostly budak2 mmg suka. tmptnya yg agak kecil susah nak bangunkan. dulu ada ura2 nak pindah ke putrajaya, tapi ramai org tak setuju sbb takut nanti takde lagi 'kehijauan' yg dikekalkan di area perumahan situ. kalo eryne perasan, belakang zoo tuh itulah bukit tabur yg ramai bloggers daki including saya [huhu]..

::: kat alpha angle bestnyer ialah jusco dia.. maybe utk lelaki ler sbb byk pilihan berbanding jusco lain, samalah gak dgn sogo [huhu] nih pi klcc naik LRT ker? nanti ada lagi ker citer ke klcc? harap eryne pi petrosains sbb situ confirm budak2 suka. saya pon sukee.. aquaria tuh mahal ler, dahtuh sekejap jer jalan2, kecualilah kita hadap & hayati ikan2 kat situ lama2..

~ keep on blogging eryne!!! ;)

Eryne

ayooo... panjangnya komen anda zul... hehehe..
apa2 pun a million thanx sbb sudi bg komen panjang lebar camtu.. :)

patutla org ramai kat celebrity fitness tu yer, sbb bayarnya murah, bagus betul...
saya pegi zoo tu pun sbb dah janji ngan anak saya nak bawak dia gi tgk animals, ayah dia selalu bawak pegi zoo johor yg tahapehape tu... so saya cakap ngan anak saya tu kalu nak tgk lagi byk binatang nanti kita gi zoo negara, sbb tu la bawak dia ke sana.. :)
aquaria pun sama, sbb anak2 saya mmg suka tgk binatang, termasuk la ikan.. hahaha...
pegi klcc tu naik lrt la zul, tu pun sbb anak bujang saya beriya nak naik tren.. :)
petrosains x pegi la... lupa sungguh, takpe next time bole pegi lagi...

kalu sempat harini akan sambung citer lagi... :)

muntah la orang baca entry saya panjang berjela... huhuh...